Spekulation

Vad kostar en elcykel egentligen?

Jag ställer mig frågan. Du gör säkert det också.

Efter 16 månaders erfarenheter med Ikea Folkvänlig (samma som Biltema Yosemite City Sport) tänkte jag att jag skulle våga mig på en första prognos. Den är spekulativ men kanske intressant ändå. Åtminstone som ett diskussionsunderlag. Jag räknar med att cykeln rullar ca 800 mil/år.

Jag tror kostnaderna kommer att fördela sig på följande vis under 8 år. Restvärdet är 0 kr.

År 1

• Inköp 6.000 kr
  • Underhåll 1.500 kr (utfall: 1.229 kr – två dubbdäck, slangar och ekerbyte)

År 2

• Underhåll 1.500 kr (utfall: 0 kr hitintills)

År 3

År 7

• Nytt batteri (uppgraderar) 3.000 kr

År 8

Totalkostnaden för 8 år blir 32.000 kr. Kostnad per år 4.000 kr.

I familjen finns också en elcykel med mittnavsmotor från Bosch. Inköpskostnad 23.000 kr. Om man antar att batteriet bara behöver bytas vid ett tillfälle under 8 år blir batterikostnaden 7.000 kr (original). Jag räknar med samma schablonmässiga underhållskostnad på 1.000 kr/år.

Totalkostnaden för 8 år blir 42.000 kr. Kostnad per år 5.250 kr.

Jag sparar 8.000 kr/år genom att jag inte behöver köpa busskort.

Om jag fortsätter cykla på min elcykel från Ikea/Biltema får jag 4.000 kr över varje år. Boschcykeln är också en bra affär, fast inte lika bra. Den ger 2.750 kr/år.

Finns det rim och reson i mina spekulationer?

Kvartalsrapport Q1

Det var ett tag sedan jag gjorde en uppdatering. Det känns som det är dags nu då en milstolpe är nådd.  Nu har jag fått tillbaka varenda krona som jag lagt ut på cykel och utrustning, så när som på 87 kr. Det tog 16 månader. Om vi antar att cykeln och utrustningen har ett restvärde, ja då ligger jag rejält på plus.

Under vintern har batteriet börjat tappa i kraft allt mer. Jag kör fortfarande 19 km utan problem men jag måste hålla igen för att göra det. Istället för 25 km/h tvingas jag nu rulla Bjärred-Malmö i mer beskedliga 21 km/h. När jag köpte elcykel hoppades jag på att batteriet skulle klara två år. Det kommer att bli på håret.

Orsaken till att jag började elcykelpendla i november 2014 var ett byte av arbetsställe. Strax före jul bytte jag arbetsställe igen. Jag är numera tillbaka där jag var tidigare. Jag har dock fortsatt att elcykla. Återgå till busspendling finns inte på kartan. Bytet av arbetsställe visade sig ironiskt nog ge ett väldigt bra utfall.

Under januari fick elcykeln vila för första gången. Snö och is gjorde att jag valde att köpa ett månadskort. Sedan tre veckor är jag dock tillbaka i sadeln. Bussen är förödande. På väg till den passerar jag Malmös största godisaffär. Inget bra.

Ekerbyte m.m. 300 kr

Periodkort feb/mars 825 kr

Summa besparingar 9.950 kr

Totalt -87 kr

*Normalt sett för jag inte bok över utgifter eller för den delen är särskilt petig med pengar. I det här projektet är jag dock det för att verkligen kunna visa både för mig själv och för dig som läser vad ett år på elcykel kostar.

Jag kan göra besparingar på ett sätt. Det är att skjuta inköpen av Skånetrafikens periodkort framför mig. Jag räknar besparingar då jag verkligen har cyklat en hel period, inte då jag skulle ha förnyat periodkortet.

Hej läsare!

För ett år sedan började jag arbetspendla med elcykel mellan Bjärred och Malmö. 35-39 km varje dag. Låt dig inte skrämmas. Jag är nog som folk är mest. Medelålders och med en fysik i begynnande förfall. Men kan jag, kan du. Elcykling är inte jobbigt, det är rent av roligt och lite lustfullt. Och en väldigt bra idé!

Jag har bloggat om att vara nybörjare på elcykel. Jag saknade andras erfarenheter så jag bestämde mig för att bjuda på mina under ett år.

Orsaken till att jag började elcykla var att jag bytte arbetsställe och att det bytet kostade mig restid. Det fick mig att börja fundera över mina pendlaralternativ.

Den starkaste drivkraften till byte från buss till elcykel var tidsvinsten men även ekonomi spelade roll. Den viktigaste fördelen visade sig dock vara en annan, hälsoaspekten. Det räknade jag aldrig med. Lite av en slump vet jag att jag är mätbart friskare.

Om du har frågor och funderingar får du gärna skriva en rad i kommentarsfältet nedan. Jag lovar att försöka svara.

Allt gott!
Ola

Vad är det roligaste med att elcykla?

Igår blev jag intervjuad om elcyklandets vedermödor. Jag bombades med frågor av en väl förberedd journalist. Men en fråga ställdes aldrig.

Allt som ofta blir jag omkörd av medelålders män (företrädesvis) på cykel med bockstyre, i utstyrsel av lycra. Jag anar att jag som i upprätt ställning tar mig fram på elcykel av dammodell i michelingubbeutstyrsel saknar status i cyklisternas finare världar.

Då och då drar jag ändå längsta strået, men det kräver en kraftig motvind utmed Öresund.  Oavsett väder och vind kan jag hålla min marschfart på min elcykel. Det kan inte racercyklisterna. Då är det min tur. Jag kör om. Är jag på riktigt bra humör plingar jag när jag passerar.

Det tycker jag är roligt.

Ett år med en Ikea Folkvänlig elcykel

Det är dags att sammanfatta intrycken av Ikeas elcykel. För tolv månader sedan tog jag min första tur med min nyinköpta elcykel. Det var med ett leende över hela ansiktet som jag en regnig och blåsig söndag tog en provtur till min nya arbetsplats. Känslan av att ha ständig medvind och nerförsbacke delas nog av alla som har testat en elcykel. Det är lätt att snabbt bli förälskad.

Min elcykel är en Ikea Folkvänlig, dammodellen inköpt för 5.995 kr. Ikea cykeln finns även att köpa under varumärket Diavelo. Samma cykel, samma specifikation, kostade ca 15.000 kr, när jag kontrollerade, ytterligare några tusenlappar i märkets ursprungsland Danmark.

När jag väl bestämt mig för att prova en elcykel var inköpet av Ikeacykeln en s.k. ”no-brainer”. Jag testade ett par andra elcyklar i 10-15.000 kronors klassen innan jag slog till. Som den elcykelamatör jag var kunde inte jag märka större skillnader så jag bestämde mig för att utnyttja Ikeas prisdump. Det har jag inte haft anledning att ångra.

Cykeln är likvärdigt rustat i jämförelse med sina klasskamrater. I familjen har vi en också en tysk kvalitetscykel från Sinus rustad med Boschmotor. Den kostade ca 22.000 kr. De synbara skillnaderna är fler växlar, bättre bromsar och dämpad framgaffel. Med största säkert är också motor och batteri av betydligt bättre kvalitet. Körupplevelsen och förmågan att ta mig från punkt A till punkt B skiljer dock inte på någon väsentlig punkt. Båda cyklarna är stabila och ger en känsla av kvalitet.

Min Ikea Folkvänlig har rullat 375 mil oavsett väder (ytterligare ca 200 mil på familjens andra elcykel). Den har hitintills laddats ca 150 gånger. Batteriet kapacitet har inte minskat alltför mycket ännu. I alla fall inte mer än ca 10 procent. Vill du läsa mer om batteriet kan du göra det här.

Cykeln har varit problemfri under första året, bortsett från en vecka då jag fick tre punkteringar. Men det kan knappast cykeln lastas för.

Det enda som har krävt en åtgärd är att en eker har gått sönder. Reparatören berättade att det var ett vanligt problem bland elcyklar då de ofta körs i betydlig högre farter och belastas mer än vanliga cyklar. När jag skulle hämta ut cykeln fick jag veta att mina hjul hade ovanligt kraftiga ekrar. Inget fusk på den punkten.

När det gäller underhåll har jag som vanligt gjort mitt bästa för att hålla det till ett minimum av ansträngning. Kedjan har oljats en gång och cykeln torkats av ett par gånger med en fuktad trasa. Trots det känns cykeln fräsch, ungefär som den gjorde på premiärturen för ganska exakt ett år sedan. Cykeln sitter ihop ordentligt och det är inget som skaver eller låter.

För min del tog det ca 10 månader att få igen investeringen då jag har upphört med att handla månadskort hos Skånetrafiken. Hade jag däremot bytt mot en bil hade kostnaden täckts på ett par månader. Med tanke på priset och vad andra elcyklar kostar går det inte påstå annat än att den var ett fynd.

Mitt batteri

Idag testade jag mitt batteri. Jag ville veta om jag under liknande förutsättningar som för ett år sedan då min cykel var ny kunde ta mig 33 km utan att batteriet blev urladdat. Det snabba svaret är ja.

Jag har elcykelpendlat med min Ikea Folkvänlig under snart ett år. Jag har kört oavsett väder. Sammanlagt har det blivit 375 mil. Det motsvarar drygt 100 arbetsresor Bjärred-Malmö ToR .

Jag har två arbetsställen i Malmö. I ena fallet innebär det att jag elcyklar 33 km/dag, i andra fallet 37 km/dag. När jag elcyklar den kortare sträckan har jag försökt att göra det på en laddning. För att ha marginal har jag inte använd högsta assistans. Det innebär att jag elcyklat med en hastighet av ca 21-22 km/h istället för 24-25 km/h. När jag har kört den längre sträckan har jag laddat batteriet på jobbet också och istället kört snabbare. Jag uppskattar att jag sammanlagt har laddat mitt batteri ca 150 gånger.

Efter sommarsemestern började jag av någon anledning att alltid köra med max assistans och att ladda om batteriet på mina arbetsställen. Jag har också börjat ladda batteriet utomhus, det gjorde jag inte innan. Jag tror det gör stor skillnad nu när det börjar bli kallare. Det har gjort att jag blivit osäker på om batteriet skulle kunna ta mig sammanlagt 35 km på en laddning.

I natt laddade jag mitt batteri inomhus så att turen kunde börja med ett uppvärmt batteri. Det sägs att varje grad ökar/minskar batteriets kapacitet med 1 procent. Om det stämmer så måste det göra en rejäl skillnad om man förvarar sitt batteri inomhus.

Det var med spänning som jag började elcykla idag. Turen till jobbet skulle förstås inte innebära några problem. Men hem. På jobbet var jag frestad att ladda batteriet men lät bli.

Min display har en sex gradig skala (sex pluttar som släcks allt eftersom man cyklar) som visar batteriets laddning. Den skalan har aldrig varit helt att lita på. Även om jag vet det och lärt mig tolka vad en plutt betyder kändes det ändå inte bra att displayn indikerade att det bara fanns en plutt kvar när jag hade ca 15 km kvar på hemvägen. Jag kom dock hem, och fortfarande med en plutt kvar på indikatorn.

Kan jag dra några slutsatser om mitt batteri efter ett år, 375 mil och 150 laddningar?  Det svårt att säga något bestämt. Jag kan iallafall konstatera att de som målat fan på väggen får vänta ett tag till innan de får rätt. Under tiden fortsätter jag elcykla med min Ikea Folkvänlig.

Min elcykelekonomi

Månad har lagts till månad. Snart har jag och min elcykel rullat ett år. En utgift har det blivit under de senaste fem månaderna. Det var en eker som behövde bytas.

Cykeln med frakt är betald. Det tog 10 månader att få tillbaka pengarna. Om jag antar att cykel och utrustning har ett restvärde på 50 procent ligger jag ca 1.800 kr plus just nu. Jag tänker dock behålla den, finns ingen anledning att byta då den hitintills har varit helt problemfri.

Ekerbyte m.m. 300 kr

Periodkort sept/okt 795 kr

Summa besparingar 6.745 kr

Totalt 3.292 kr

Ett periodkort för 30 dagar kostar 795 kr. Besparingen påverkas om jag reser med buss eller bil istället för att cykla. Bussbiljett ToR kostar 72 kr och den rörliga kostnaden för bil beräknar jag till 80 kr/dag.

Fjärdje besparingen

Så har ännu en månad på elcykeln rullat på och ett periodkort  på Skånetrafiken blivit inbesparat.

Om man antar att elcykeln har ett restvärde på 50 procent så har jag nu fått tillbaka pengarna för investeringen. Det tog fem månader.

Summa utgifter 9.737 kr

Summa besparingar 2.940 kr

Totalt 6.797 kr

Dubbdäck. Av!

Så oerhört skönt att slippa lyssna till ljudet av dubb mot asfalt. Förra helgen åkte dubbdäcket av från framhjulet (säkert sex veckor sedan jag bytte på bakhjulet). Det borde jag ha gjort långt tidigare med tanke på den milda vintern i Skåne.

Det är tveksamt om dubben fick göra någon större nytta den här säsongen. Det har ändå känts trygg att ha däcken på. Man vet ju aldrig.

När jag valde dubbdäck blev det Schwalbe Winter med 120 dubb. Däcket kom in som god tvåa i Testfaktas test av vinterdäck.  Innan jag stoppade däcken långt in i ett förråd granskade jag dom. Inget av däcken hade tappat dubb.  Det förvånar mig lite då jag hittade flera nätskribenter som tar upp det som ett problem.

Erfarenheter från de första fyra månaderna

Nu har den här nybörjaren elcyklat i fyra månader. Årets fyra vädermässigt sämsta månader. Nu känns det som det är nerförsbacke och medvind under resten av mitt första elcykelår. Det är fortfarande rätt så kyligt på morgnarna, jag är tvungen att klä mig rejält. Lite har jag lättat på klädseln men inte mycket. Den stora skillnaden nu jämfört med tidigare är ljuset. Det är befriande att kunna cykla i fullt dagsljus.

När jag bestämde mig för att börja elcykla visste jag inte vad jag kunde vänta mig. Det är en omställning att efter 25 år byta ut kollektivtrafikresande mot elcykling 18 km ToR varje dag. I alla fall för mig.

Första veckan hade jag lite ont i rygg och i baken, mest av ovana och slarvigt inställd cykel. Sedan dess har cyklandet varit problemfritt. Det som är mest förvånande är hur elcyklandet har fungerat mentalt. På förhand trodde jag att det skulle kännas jobbigt att behöva sätta sig på en cykel varje dag, oavsett väder. Men inte en enda gång har jag tänkt negativa tankar om att börja dagen med elcykling i 45 minuter. Inte ens när det har regnat och blåst ute. Tvärtom, elcyklandet har något meditativt över sig. En stund som jag kan längta efter, särskilt efter arbetsdagen.

Innan jag skaffade en elcykel funderade jag igenom mina transportalternativ. Jag ställde upp sex kriterier. Hur gick det?

1. Tid – Jag trodde att jag skulle kunna ta mig dörr till dörr på ca 42 minuter. I praktiken har elcyklandet tagit längre tid. Dels har vintervädret och batteriet gjort att jag inte har kunnat köra på max assistans. Dels har alla kläder som krävs tagit mer tid i anspråk än vad man kan tro att ta av och på. I praktiken har nog snittiden legat strax under 50 minuter.
  2. Totaltid – Påverkas inte med elcykeln.
  3. Frihet – Förväntningarna har infriats och mer där till. Jag uppskattar verkligen att inte längre behöva styras av bussarnas avgångstider.
  4. Hälsoeffekt – Har överträffats med råge. Trodde elcykling varken skulle göra av eller till. Ack vad fel jag hade. Min kondition har förbättrats avsevärt.
  5. Miljö – Stämmer väl det jag trodde mig veta.
  6. Kostnad – Kanske något dyrare, har blivit en hel del extra utrustning utmed vägen.

När jag försökte förutse mitt elcykelår trodde jag att jag skulle åka buss under de värsta vintermånaderna. Det har inte hänt. Det beror på att den skånska vintern har varit mild men också på att det går mycket bättre än jag trodde att cykla i regn och blåst.  Om det går som jag hoppas kommer jag att börja cykla ett par dagar i veckan när det blir lite varmare. Får se om den förutspåelsen kommer att stämma.

Det som ursprungligen fick mig att fundera och ompröva mina pendlingsalternativ var ett byte av arbetsställe. Även om jag skulle byta tillbaka till mitt gamla arbetsställe tror jag inte att jag skulle återgå till busspendlandet. Fördelarna med elcykling är alldeles för stora.