Utvärdering: Totaltid

När jag på nytt och för första gången på allvar på många år funderade igenom mina pendlaralternativ testade jag varje alternativ mot sex olika kriterier. Följande; restid (2), totaltid (1), frihet (1), hälsoeffekt(2), miljöpåverkan (1) och ekonomi(3).

Andra kriteriet som utvärderas är totaltiden. Inte riktigt samma sak som restid. När jag räknar på totaltiden tar jag hänsyn tidsbesparingar som jag upplever att respektive färdsätt möjliggör.

Totaltid (restid-tidsbesparingar)
Bil 25 min
Buss 60-10=50 min
Vespa 25 min
Elcykel 42 min
Cykel 42-24=18 min

Kommentar
Totaltiden påverkas i mitt fall för två av färdsätten. I fallet buss kan jag utnyttja en del av restiden på ett meningsfullt sätt, jag svarar på mail, läser m.m. Jag har värderat det till i snitt 10 minuter per resa.

Det andra färdsättets totaltid som skiljer sig från restiden är tiden för cykling. Om jag cyklar och utnyttjar cyklingen till träning behöver jag inte lägga ytterligare fritid på motion. Jag räknar med att jag kan göra det vid två tillfällen per vecka och att varje tillfälle är värt 60 minuter.

Mina betyg
Cykel – betyg 5 +
Bil – betyg 4 +
Vespa (max 50 km) – betyg 4 +
Elcykel – betyg 2 +
Buss – betyg 1 +

Omgångens poäng
Cykel – 5 poäng
Bil – 4 poäng
Vespa (max 50 km) – 4 poäng
Elcykel – 2 poäng
Buss – 1 poäng

(De poäng som delas ut är viktade, 1, 2 eller 3. Exempel: Cykel får ovan betyg 5. Kriteriet totaltid har vikten 1. 5×1 ger cykel 5 poäng.)

Sammanlagd poäng efter två kriterier
Bil – 14 poäng
Vespa (max 50 km) – 14 poäng
Cykel – 11 poäng
Elcykel – 8 poäng
Buss – 3 poäng

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s