Erfarenheter v.48

Distans
Veckans distans 201 km
Total distans 413 km

Väder
3-9 grader. 4-9 m/s. Uppehåll samtliga turer utom måndagmorgon då jag drabbades av en skur.

Veckans erfarenheter
Veckan har fortsatt där förra veckan slutade. Elcyklandet har varit helt bekymmersfritt utom i måndags då jag körde ”soppatorsk” för första gången. Mer om det strax.

Valet av färdmedel känns både naturligt och självklart. Det förvånar mig lite att det så snabbt blivit en vardagsrutin. Det är lite mer stök än vanligt med extra kläder och utrustning som ska på. Men det är allt. Jag har tur som kan köra säkert på cykelbanor ca 14 km av de 16,5 km som jag har från dörr till dörr. Det gör att jag kan koppla av långa stunder. Restiden blir en stund för mig själv medan ben och elmotor tar mig dit jag ska. Oftast lyssnar jag på radion eller så låter jag det helt enkelt vara tyst.

Under de första dagarna fick jag ont både i bak och i nacke/rygg. Det onda i sittfläsket klingade av efter några dagar och efter att jag justerat in sadelhöjd och sittställning försvann även smärtan i nacken. Under veckan har jag inte haft några som helst problem.

I måndags hände det för första gången, batteriet laddade ur innan jag hade hunnit hem. Morgonturen kördes med maximal assistans, så även returresan. Huvudorsaken till att batteriet laddade ur var vindförhållandena på morgonen. Det blåste ca 10 m/s rak mot eller från sidan. I byarna var det en betydligt kraftigare vind. Vid tillfällen fick jag nästan hålla upp cykeln mot vinden för att den inte skulle flyttas i sidled (så kändes det i alla fall). Displayn visas hela tiden hur mycket motorn får jobbar. Under långa stunder låg den på max trots slätkörning.

Under hemfärden, efter ca 33 km, fick jag se felkoden ER04 för första gången. Den innebär att batteriet är urladdat. Nu behöver man ju inte se koden, det märks med all önskvärd tydlighet ändå, motor lägger helt enkelt av. Det dröjde dock ytterligare 1500 meter innan den dog helt. Den sista kilometern blev en hackig färd, motorn slår av och på ett antal gånger innan den slutligen dör helt. De sista kilometrarna blev tunga. Det är bara att slå fast att Ikea Folkvänlig inte är en cykel som är gjord för att cyklas manuellt. Det är den, liksom många andra elcyklar, alldeles för tung för.

”Soppatorsken” var något jag medvetet provocerade fram för att lära mig mer om batteriets kapacitet. Det hade inte behövt inträffa. När man läser om elcyklar så lär man sig snabbt att det finns två saker man kan göra för att öka drifttiden/distansen. Det ena är att förvara batteriet inomhus då det inte används, det andra är att ge avkall på hastighet. Den sammanlagda distansen per laddning ökar genom båda åtgärderna.

Under kommande vecka ska jag fortsätta sökandet efter den heliga graalen. Det jag framförallt vill få mer kunskap om är hur jag kan maximera hastigheten under den distans jag vill elcykla utan att batteriet laddar ur.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s