Min utvärdering av mina pendlingsalternativ

I början av november bytte jag arbetsställe. Min tidigare arbetsplats ligger centralt i Malmö, min nya i hamnområdet. Under många år har jag förlitat mig på allmänna kommunikationer. I och med förändringen skulle inte det fungera lika bra som tidigare. Jag bestämde mig därför att förutsättningslöst pröva mina transportalternativ mot sex olika kriterier. Följande; restid (2), totaltid (1), frihet (1), hälsoeffekt(2), miljöpåverkan (1) och kostnad(3).

De pendlingsalternativ som jag har tittat närmare på är bil, vespa, buss, elcykel och cykel.

Jag har i sex tidigare inlägg berättat hur jag har resonerat och värderar de olika alternativen. Här följer en sammanfattning. Jag börjar bakifrån med bilen och bussen som visade sig vara de sämsta alternativen för mig.

5. Bil – 17 poäng
Med mitt sätt att resonera hamnar bilen sist bland mina alternativ. Den får höga poäng i kategorierna restid och frihet, men kammar noll i kategorierna, hälsoeffekt, miljöpåverkan och kostnad.

4. Buss – 17 poäng
Till min förvåning lyckas inte mitt gamla transportval bättre än bilen. Bussalternativet är halvbra i många av kategorierna och riktigt dåligt när det kommer till restid och frihet. Det är just de två kategorierna som initialt gjorde att jag började fundera över mina alternativ igen.

3. Vespa (max 50 km) – 29 poäng
Om jag också hade utvärderat estetik hade vespan vunnit överlägset. Nu lyckades EU-moppen betydligt bättre än både bil och buss ändå. Vespan är riktigt bra på det som bussen är dålig på, den ger kort restid och stor frihet. Den gör hyggligt ifrån sig i alla andra kategorier, utom hälsoeffekt. Jag var länge inne på att köpa en vespa men det gick bort när jag insåg vad de kostar att försäkra och äga.

2. Elcykel – 37 poäng
Elcykeln nådde inte riktigt ända fram i utvärderingen. Den kommer in som god tvåa i många av kategorierna. Sammantaget ger det höga poäng som bara överträffas av cykeln.

1. Cykel – 44 poäng
Cykeln vinner 4 av 6 kategorier. Den är bäst när det gäller totaltid, hälsoeffekt, miljöpåverkan och ekonomi. Det imponerar. Den funkar mindre bra när det kommer till restid och frihet.

Summering
Om jag skulle följa resultatet av min utvärdering skulle cykling vara mitt första alternativ. Så blir det inte. Det finns ett sjunde kriterium som jag inte har utvärderat men som jag tar hänsyn till, det är bekvämlighet. Cykling skulle innebära långa restider och ombyten varje dag. Det är jag helt enkel inte beredd på.

Det jag har kommit fram till istället är en mix av transportalternativ, där jag kommer att göra de flesta resorna med elcykel. Jag hoppas dock att en vana av att elcykla kommer innebära att elcykeln kommer att bytas ut mot vanlig cykel allt oftare när det blir lite varmare.

Jag räknar med att jag har ca 200 pendlingsdagar under ett år. Om det blir en normal skånsk vinter kommer jag att ställa elcykeln max två månader och pendla med buss istället. Min ambition är att använda cykel som träning två dagar i veckan perioden 15 april -15 oktober. Övriga dagar kommer jag att använda elcykeln om jag gör som jag har planerat.

Mina planerade resor fördelar sig enligt följande:

Buss – 40 dagar
Bil – 10 dagar
Cykel – 35 dagar
Elcykel – 115 dagar

Vi får se hur det blir med det.

Hur ser dina alternativ ut? Vilket har du valt?

Kommentera

