Elcykling och kondition

Igår gjorde jag en rörelse- och muskelanalys (ROM) hos företagshälsovården.  Resultaten var både förvånande och glädjande. Jag fick veta att min syreupptagningsförmåga är 4,4 l/min eller 51 ml/kg x min.  Det kan jämföras med 3,2 l/min och 36 ml/kg x min som uppmättes med samma test för snart fem år sedan. Det är en stor skillnad. Jag har förbättrat mina resultat med ca 40 procent trots att jag har blivit fem år äldre (nu 52 år).

Under de här åren har jag hela tiden lagt en grund för kondition och hälsa genom att spela mycket golf och genom många och ibland långa promenader med min hund.  Till det adderar jag styrketräning och viss konditionsträning under vinterhalvåren.

Det finns fyra förändringar som jag kan komma på som kan påverka resultaten av mätningarna.

  1. Jag har gått ner i vikt, för fem år sedan vägde jag 90 kg. Igår stannade vågen på 83 kg.
  2. För snart tre år sedan tränade jag cykel intensivt under en hel säsong (en dålig rygg gjorde att jag tvingades vila från golfen, vilken då ersattes med cykel).
  3. Senaste två åren står jag vid mitt skrivbord minst fyra timmar/arbetsdag.
  4. 35-40 km elcykling fem dagar/vecka under de senaste fyra månaderna.

Punkterna 2 och 4 är de som kan påverka syreupptagningsförmågan.

Kondition är mycket av en färskvara, men hur mycket? När jag tränade cykling för snart tre år sedan följde jag till punkt och pricka ett program som skulle ha gjort mig redo för Vätternrundan. Frågan är om den träningsinsatsen fortfarande har betydelse och i så fall hur mycket? Vad jag kan läsa mig till då jag googlar är att många bekräftar att kondition är en färskvara. Någon som vet bättre?

Den andra förändringen som kan påverka syreupptagningsförmågan är mitt regelbundna elcyklande. Så här i efterhand är det synd att jag inte har mätresultat från en tidpunkt strax innan jag började elcykelpendla. Min känsla är att elcyklandet med den tid och distans som jag elcyklar påverkar min kondition. Förmodligen gör min körstil att jag anstränger kroppen betydligt mer än vad min subjektiva upplevelse säger mig. Någon annan förklaring kan jag inte komma på.

Elcyklingen kommer aldrig göra mig redo för Vätternrundan men den ger mig hälsa och ett bra liv. Gott nog.

Blir tårta på det.

Kommentera

