Erfarenheter från de första fyra månaderna

Nu har den här nybörjaren elcyklat i fyra månader. Årets fyra vädermässigt sämsta månader. Nu känns det som det är nerförsbacke och medvind under resten av mitt första elcykelår. Det är fortfarande rätt så kyligt på morgnarna, jag är tvungen att klä mig rejält. Lite har jag lättat på klädseln men inte mycket. Den stora skillnaden nu jämfört med tidigare är ljuset. Det är befriande att kunna cykla i fullt dagsljus.

När jag bestämde mig för att börja elcykla visste jag inte vad jag kunde vänta mig. Det är en omställning att efter 25 år byta ut kollektivtrafikresande mot elcykling 18 km ToR varje dag. I alla fall för mig.

Första veckan hade jag lite ont i rygg och i baken, mest av ovana och slarvigt inställd cykel. Sedan dess har cyklandet varit problemfritt. Det som är mest förvånande är hur elcyklandet har fungerat mentalt. På förhand trodde jag att det skulle kännas jobbigt att behöva sätta sig på en cykel varje dag, oavsett väder. Men inte en enda gång har jag tänkt negativa tankar om att börja dagen med elcykling i 45 minuter. Inte ens när det har regnat och blåst ute. Tvärtom, elcyklandet har något meditativt över sig. En stund som jag kan längta efter, särskilt efter arbetsdagen.

Innan jag skaffade en elcykel funderade jag igenom mina transportalternativ. Jag ställde upp sex kriterier. Hur gick det?

  1. Tid – Jag trodde att jag skulle kunna ta mig dörr till dörr på ca 42 minuter. I praktiken har elcyklandet tagit längre tid. Dels har vintervädret och batteriet gjort att jag inte har kunnat köra på max assistans. Dels har alla kläder som krävs tagit mer tid i anspråk än vad man kan tro att ta av och på. I praktiken har nog snittiden legat strax under 50 minuter.
  2. Totaltid – Påverkas inte med elcykeln.
  3. Frihet – Förväntningarna har infriats och mer där till. Jag uppskattar verkligen att inte längre behöva styras av bussarnas avgångstider.
  4. Hälsoeffekt – Har överträffats med råge. Trodde elcykling varken skulle göra av eller till. Ack vad fel jag hade. Min kondition har förbättrats avsevärt.
  5. Miljö – Stämmer väl det jag trodde mig veta.
  6. Kostnad – Kanske något dyrare, har blivit en hel del extra utrustning utmed vägen.

När jag försökte förutse mitt elcykelår trodde jag att jag skulle åka buss under de värsta vintermånaderna. Det har inte hänt. Det beror på att den skånska vintern har varit mild men också på att det går mycket bättre än jag trodde att cykla i regn och blåst.  Om det går som jag hoppas kommer jag att börja cykla ett par dagar i veckan när det blir lite varmare. Får se om den förutspåelsen kommer att stämma.

Det som ursprungligen fick mig att fundera och ompröva mina pendlingsalternativ var ett byte av arbetsställe. Även om jag skulle byta tillbaka till mitt gamla arbetsställe tror jag inte att jag skulle återgå till busspendlandet. Fördelarna med elcykling är alldeles för stora.

Kommentera

