Mitt batteri

Idag testade jag mitt batteri. Jag ville veta om jag under liknande förutsättningar som för ett år sedan då min cykel var ny kunde ta mig 33 km utan att batteriet blev urladdat. Det snabba svaret är ja.

Jag har elcykelpendlat med min Ikea Folkvänlig under snart ett år. Jag har kört oavsett väder. Sammanlagt har det blivit 375 mil. Det motsvarar drygt 100 arbetsresor Bjärred-Malmö ToR .

Jag har två arbetsställen i Malmö. I ena fallet innebär det att jag elcyklar 33 km/dag, i andra fallet 37 km/dag. När jag elcyklar den kortare sträckan har jag försökt att göra det på en laddning. För att ha marginal har jag inte använd högsta assistans. Det innebär att jag elcyklat med en hastighet av ca 21-22 km/h istället för 24-25 km/h. När jag har kört den längre sträckan har jag laddat batteriet på jobbet också och istället kört snabbare. Jag uppskattar att jag sammanlagt har laddat mitt batteri ca 150 gånger.

Efter sommarsemestern började jag av någon anledning att alltid köra med max assistans och att ladda om batteriet på mina arbetsställen. Jag har också börjat ladda batteriet utomhus, det gjorde jag inte innan. Jag tror det gör stor skillnad nu när det börjar bli kallare. Det har gjort att jag blivit osäker på om batteriet skulle kunna ta mig sammanlagt 35 km på en laddning.

I natt laddade jag mitt batteri inomhus så att turen kunde börja med ett uppvärmt batteri. Det sägs att varje grad ökar/minskar batteriets kapacitet med 1 procent. Om det stämmer så måste det göra en rejäl skillnad om man förvarar sitt batteri inomhus.

Det var med spänning som jag började elcykla idag. Turen till jobbet skulle förstås inte innebära några problem. Men hem. På jobbet var jag frestad att ladda batteriet men lät bli.

Min display har en sex gradig skala (sex pluttar som släcks allt eftersom man cyklar) som visar batteriets laddning. Den skalan har aldrig varit helt att lita på. Även om jag vet det och lärt mig tolka vad en plutt betyder kändes det ändå inte bra att displayn indikerade att det bara fanns en plutt kvar när jag hade ca 15 km kvar på hemvägen. Jag kom dock hem, och fortfarande med en plutt kvar på indikatorn.

Kan jag dra några slutsatser om mitt batteri efter ett år, 375 mil och 150 laddningar?  Det svårt att säga något bestämt. Jag kan iallafall konstatera att de som målat fan på väggen får vänta ett tag till innan de får rätt. Under tiden fortsätter jag elcykla med min Ikea Folkvänlig.

En reaktion på ”Mitt batteri

Kommentera

