Vad är det roligaste med att elcykla?

Igår blev jag intervjuad om elcyklades vedermödor. Jag bombades med frågor av en väl förberedd journalist. Men en fråga ställdes aldrig.

Allt som ofta blir jag omkörd av medelålders män (företrädesvis) på cykel med bockstyre, i utstyrsel av lycra. Jag anar att jag som i upprätt ställning tar mig fram på elcykel av dammodell i michelingubbeutstyrsel saknar status i cyklisternas finare världar.

Då och då drar jag ändå längsta strået, men det kräver en kraftig motvind utmed Öresund.  Oavsett väder och vind kan jag hålla min marschfart på min elcykel. Det kan inte racercyklisterna. Då är det min tur. Jag kör om. Är jag på riktigt bra humör plingar jag när jag passerar.

Det tycker jag är roligt.

2 reaktioner på ”Vad är det roligaste med att elcykla?

  1. Jag är en av dem på racercykel som cykelpendlar och med bara egen muskelkraft att ta till så kan en elcykel en bit fram när det går tungt i motvinden vara en bra sporre att ta i lite extra. Elcykel eller inte, att cykla är suveränt och visst är det skönt att blåsa förbi bilköerna vid t.ex. Spillepengen på morgonen!

    Gilla

Kommentera

